söndag 27 oktober 2013

Morotskaka bollar / Carrot cake balls

Hej fina

Vaknade väldans tidigt idag.. Typiskt när man har sovmorgon
Men det här med vintertid förstår ju inte min kropp, så vid 6.30 slog man upp ögonen
Och strax därefter slog nog även grannarnas ögon upp när jag satte igång min mixer =)

Älskar att inte ha så mycket planer på helgerna så man bara kan ta dom som dom kommer
Så i morse slängde jag ihop både morotsbollar och lakrits/chokladbollar

Så först ut att tipsa om är dessa nyttiga små goda morotbollar

Recept
ca 22st

2 medelstora till stora morötter
Frön från 1/2 vaniljstång (el en halv tsk vaniljpulver)
2 krm ingefära
1 tsk kanel 
2 dl sötmandlar
6 färska dadlar
1 tsk kokosolja
1 tsk pressad citron
Riven kokos att rulla dem i

Skala och riv morötterna fint och pressa sedan ur så mycket vätska som möjligt med händerna
(pressa gärna saften i ett glas, för morotsjuice är riktigt gott)
Lägg morötterna tillsammans med alla övriga ingredienser i en matberedare 
Mixa tills en formbar deg bildas, rulla degen till små bollar
Rullar bollarna i riven kokos och förvara dem sen i frysen


Underbara ingredienser


Redo för mixern


Resultatet
Så goda, och smakar nästan exakt som morotskaka.. Kan det bli bättre?

Har precis vart hemma hos mamma och pappa på fika och bjöd på dessa
Båda gav 2 tummar upp och det får man se som riktigt bra betyg då min pappa annars älskar socker =)



1 kommentar: