lördag 13 april 2013

Fläskpannkaka Paleo

Godmorgon fina ni
Sitter vid frukostbordet (som vanligt när jag bloggar =) och har precis ätit lite gröt och smoothie
Vaknade som vanligt väldigt tidigt, men utvilad då jag även somnade tidigt
Blev ett gympass efter jobbet igår, och då vill man inte spendera hela kvällen i köket efter det
Vart super hungrig och hittade detta recept som jag var tvungen att testa
Prima till fredagsmys då det både gick snabbt och var väldigt gott

Recept
Stod 2 personer i receptet, men för mig räcker det till 3 måltider

6 ägg
1 banan
1 stor klick kokosolja (jag tog ca 1 msk)
125 g bacon el rimmat sidfläsk (tog ett paket)

Smaksätt med lite pepparmix eller den krydda ni gillar bäst

Sätt ugnen på 225 grader
Knäck äggen i en bunke, tillsätt banan, kokosolja och eventuellt kryddorna
Mixa med stavmixer el i en mixer till en slät smet
Häll smeten i en ugnssäker form (tog en form som var ca 25x16 cm)
Dela baconen/sidfläsket i mindre bitar och fördela över pannkakan
(Jag knaperstekte mitt bacon innan då jag vill ha det hårt)
Grädda pannkakan mitt i ugnen i 20 min


Jag hade faktiskt inga kryddor i min smet, och tyckte den blev väldigt god ändå


Låt pannkakan vila någon minut innan ni serverar den

Funderar fortfarande vad som är godast att ha till
För er som gillar lingonsylt kan det nog vara gott



Jag själv åt den med vispad kokosmjölk och lite kanelmusli, det var riktigt gott även om det kanske låter som en konstig blandning till bacon =)





1 kommentar:

  1. Hej Marie

    Ja visst är det gott med Ugnspannkaka! Tack för din länkning.

    Magnus & Jenny

    SvaraRadera