torsdag 31 maj 2012

Kolakakor med fyllning

Ett bra tag sen jag skrev något här nu
Men nu bor jag hemma igen, och kryckorna kan jag släppa mer och mer så nu skall jag försöka få in lite recept =)
Börjar med dessa godbitar vars recept jag hittade långt långt bak i receptboken
Tror det var en barndomskompis mamma som bakade dessa när vi var runt 10-12 år
Så dessa fick mina kära kollegor och kunder mumsa på igår

Recept (ca 35st)

Deg
300 gr osaltat smör
3 dl havregryn
3 dl socker
1 st äggula
5 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver

Fyllning
150 gr osaltat smör
1,5 dl strösocker
1 msk vetemjöl
2 msk kakao
6 msk grädde

Deg: Smält smöret och rör ner de övriga ingredienser. Klicka ut i formarna till hälften
Grädda i 175 grader i ca 10-15 min
Koka under tiden kolasåsen. Häll en matsked av såsen i varje form och grädda i ytterligare 5min.


Dom vart slut innan lunch så det får man nog se som ett bra betyg =)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar