torsdag 7 juni 2012

Bullar med vaniljfyllning

Dessa bokade jag också i onsdags
Inte mycket som slår en god nybakade bulle, men tycker att det är rätt långtråkigt att baka 
Skall bara jäsa hela tiden
Men insåg i onsdags att det är väldigt smidigt ändå
Och medans den ena degen jäser så kan man knåda ihop nästa =)

Recept
25 g jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumsvarmt smör
2 msk socker
2 tsk vaniljsocker
ca 6 dl vetemjöl
1 ägg till pensling

Fyllning
Ekströms marsán
Mjölk

Glasyr
1 dl florsocker
2-3 tsk vatten

Smula ner jästen i en bunke. Tillsätt sedan mjölken och rör om tills jästen löst sig. Klicka sedan ner små klickar av smöret tillsammans med socker, vaniljsocker och mjöl. Rör ordentligt och arbeta degen tills den är fast.
Kavla sedan ut degen till en stor rektangel och skär ut fyrkanter i valfri storlek. Jag gjorde mina ca 8x8cm. Blanda sedan ihop fyllningen enligt instruktionerna på Ekströms förpackning och klicka ut en lagom mängd på varje ruta. 
Vik upp de fyra hörnen och tryck försiktigt ned dem i mitten. Placera varje bulle i en bullform. 
Placera en bakduk över bullarna och låt dem jäsa i ca 2 timmar. Pensla dem sedan med ägg och grädda dem i ca 6-8 min på 250 grader.
Ta ut bullarna när de gräddats färdigt och låt dem svalna. Var noga med detta, annars smälter glasyren.
Jag tog och pudrade över lite florsocker ist för glasyr
Enligt mig mycket finare, och smakar gott gör det med =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar