onsdag 6 juni 2012

Kanelbullar

Sveriges Nationaldag
Yes, idag är det Sveriges dag och för mig = en ledig dag
Så idag har jag bara gjort det jag gillar mest
Tränat, ätit go frukost, bakat och sen fikat med fina vänner
En riktigt härlig Nationaldag helt enkelt



Recept
ca 30 st

100 g smör
3 dl mjölk 
1 paket jäst för söta degar
2 dl kesella 1%
2 tsk salt
1 msk kardemumma
1 1/2 dl strösocker
ca 14 dl vetemjöl

Fyllning
Smör
Socker
Kanel
Vaniljsocker

Smält smöret i en kastrull, tillsätt mjölk och låt bli fingervarmt. Häll över smulad jäst och låt jästen lösas upp. Rör ner kesella, salt, kardemumma och socker. Blanda ner lite mjöl i taget, arbeta ordentligt och häll i mer mjöl tills du får en smidig deg. Låt jäsa under bakduk i 30min. Knåda degen smidig, dela den i två delar och kavla ut rektanglar. Bred ut fyllningen, spara INTE på smöret och smöra ända ut i kanterna. Strö socker, kanel, och lite vaniljsocker över. Vik över halva degen över andra halvan och skär i ca 1,5 cm breda remsor. Tvinna ihop till ett knyte och lägg på en plåt med bakplåtspapper eller i formar. Låt jäsa under duk i 30 min. Vispa upp ett ägg och pensla bullarna, strö över pärlsocker och grädda senda i mitten av ugnen på 250 grader i 7-8 minuter.

Dessa godbitar har vi mumsat på idag =)

Recept lånat här





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar