fredag 1 juni 2012

Silviakaka

Denna kaka fick också mina jobbarkompisar och kunder testa i onsdags
Som ni kanske märkt så gillar jag att baka mer än en sort =)
Denna kaka får mig att tänka väldigt mycket på min älskade mormor
Skulle tippa på att det var hon som bakade den första gången jag smakade på den

Recept
Kaksmet
4 ägg
4 dl strösocker
4 dl vetemjöl
4  tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
2 dl vatten

Glasyr
100 gr smör
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
1 äggula
Kokosflingor

Kaksmet: Vispa ägg och socker pösigt. Sikta i mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Tillsätt vattnet och rör smeten slät. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd ugnsplåt. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader, ca 25-30 min. Låt kakan svalna

Glasyr: Smält smöret och rör i socker och vaniljsocker. Vispa försiktigt i äggulan och bred genast ut den ljumna glasyren över kakan. Strö över kokosflingor

Smarrig
Dessa gick åt lika fort som kolakakorna så gick också hem hos både personal och kunder =)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar