onsdag 3 april 2013

Raw Brownies

Önskade att alla kunde smaka på dessa innan man läser receptet
Men går ju tyvärr inte, så jag lovar er ist att dom är fantastiskt goda =)
Bjöd mina föräldrar på dessa och pappa som är det största sockerälskaren av alla gav t.om tummen upp
Men den är ganska mäktig så en liten bit räcker, och det är perfekt när man vill ha något gott till kaffet

Recept
12 små eller 6 stora (jag rekommenderar små)

2 dl valnötter 
(jag tog paranötter och mandlar ist, super gott det med)
2 dl färska dadlar (urkärnade)
1/2 dl kakao
1 msk mandel-eller jordnötssmör
Liten nypa salt
Några droppar vatten 
(eller så kan man byta ut vattnet mot kaffe, supergott)

Lägg valnötterna (eller de nötter ni valt) i en matberedare och mixa några sekunder 
tills de är sönderhackade i småbitar
Tillsätt övriga ingredienser
Var försiktig med saltet, en mininypa är tillräckligt! Mixa igen tills allt är sammanblandat
Degen ska bli sammanhållande och lite klibbig
Tillsätt lite lite vatten (kaffe) för att få rätt konsistens, ca 1-2 tsk brukar räcka
Tryck ut degen i en form (storleksmässigt en halv brödform ungefär)
Stoppa in kakan i frysen medans du gör frostingen

Chokladfrosting

1 mogen avokado
Frön från 1 vaniljstång (eller ca 1 tsk vaniljpulver)
3 msk flytande honung 
1 msk kokosolja
3 msk kakao

Lägg alla ingredienser i en matberedare och mixa tills blandningen är helt slät
Se till att det inte finns några avokadobitar kvar


Ta sedan ut din kaka ur frysen och bred på frostingen 
Ställ sedan in formen i frysen eller kylen och låt stelna en stund
Tag sedan upp kakan ur formen och skär i så många bitar du vill ha



Som sagt, är ganska mäktig så skär inte för stora bitar
Lägg dina brownies i en burk och förvara i kylen eller frysen



Så här brukar jag äta mina =)
Väldigt gott att ha lite hallon eller vispad kokosmjölk till

Snabbt och lätt att ta fram när man får oväntat eller väntat besök =)

Recept lånat här







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar