måndag 1 april 2013

Pulled Pork

När jag och Terre var i Usa i september åt vi så otroligt mycket god mat
Det jag uppskattade mest var nog när vi hälsade på Terres kusin och faster som bor i Palm Bay i närheten av Orlando
Vi åt på ett ställe som heter Texas Roadhouse och herre vilken godmat dom hade
Jag är ju egentligen ingen kött fantast, men vi beställde in en grillbricka för 4 personer och allt kött var gudomligt gott
Det jag fastnade för allra mest var just Pulled Pork, så när jag kom hem bjöd jag min familj på detta
Och alla älskade det
Så i torsdags när jag hade lite vänner hemma fick det bli denna rätt igen

Recept
8-10 pers

2 kg fläskkarré med ben (men jag brukar alltid ta utan)
2 msk flingsalt
1 tsk nymald svartpeppar
1 msk rökt paprikapulver
1 msk spiskummin
2 st gula lökar
1 st vitlök
500 g rökig barbequesås
2 dl stark köttbuljon

Sätt ugnen på 125 grader
Blanda de torra ingredienserna och gnid in köttet med det


Häll lite olja i en stor ugnssäker gryta av järn, lägg i köttet
Skala och klyfta löken, skala vitlöksklyftorna och lägg runtom


Häll på barbequesås och buljong över köttet
Sätt på locket och låt köttet stå i nedre delen av ugnen i minst 5 timmar
När det är färdigt ska det bara vara att dra med gaffel i köttet så det faller isär


Servera med det ni tycker är godast
Det jag gillar bäst som tillbehör är tortillabröd, grillad majs och coleslaw 
Men senast fick det bli taco tillbehör, funkar väldigt bra det med =)


Super enkel rätt som är lätt att förbereda och passar när man får många gäster
Sist blev vi inte så många hemma hos mig, men gjorde ändå på 2 kg kött


Så nu kommer jag ha världens godaste lunchlådor ett tag framöver =)

Lycka till och lovar att alla kommer att uppskatta denna rätt


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar