söndag 1 juli 2012

Jordgubbsrutor

Hade jordgubbstema på bakningen i veckan
Var en kund som önskade att jag skulle baka något med jordgubbar, och vad gör man inte för kunderna =)
Eller kanske är mest för min egen skull så jag får baka
För hade jag bakat så mycket som jag gör hade jag nog fått köpa två frysar till + att jag hade fått slänga det till slut
Går lixom inte att äta upp allt
Så dessa rutor fick iaf följa med till jobbet en dag

Recpet
4 ägg
250 g smält smör (avsvalnat)
4 dl strösocker
5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver 
4 dl hackade jordgubbar
pärlsocker
kokos till att bröa långpannan med

Vispa ägg och socker pösigt i en bunke. Smält smöret och låt det svalna.
Blanda vetemjöl, bakpulver, och vaniljsocker i en skål. 
Vänd ner mjölblandningen i äggsmeten och tillsätt det smälta smöret.
Blanda noga.
Smöra och bröa med kokos en mindre ugnsplåt (ca 27x37cm) 
Bred smeten jämt över plåten, strö över jordgubbarna och pärlsockret.
Grädda i 175 grader i ca 25-30 min.
Låt kakan svalna. Skär därefter kakan i lagom stora rutor.
Pudra gärna över lite florsocker innan servering 

Innan den gräddats

Hugg in =)

Blev faktiskt riktigt smarriga, men det är inte så mycket som kan smaka annat när man har jordgubbar i


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar