tisdag 15 maj 2012

Smal fisksoppa

Blir ännu ett mat recept i dag
Inte hunnit med bak i veckan, men skall bättra mig i helgen 
Till middag i dag blev det denna soppa
Klart att det kanske är godare med en soppa på grädde och vin, men detta är ändå en stark kandidat

Recept
1 liter vatten
6-7 morötter
1 litet blomkålshuvud
400 g torsk eller annan vit fisk (i kuber)

Skala morötterna och koka dem i vattnet i ca 15 min
Ansa blomkålshuvudet, lägg ner det i vattnet oh koka mjukt
Ta upp morötter och kålen (låt kastrullen med vattnet stå kvar på plattan) och mixa till en slät puré
Häll tillbaka purén, rör om och smaka av med salt, vit-, svart- och citronpeppar
Tillsätt torsken och sjud soppan tills fisken är klar (ca 4min)
Servera soppan med lätt-créme fraich eller kesella

Prova gärna att bryta av smaken med lite nypressad citron


Jag hade även i lax, räkor och saffran, och det kan jag verkligen rekommendera 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar