torsdag 19 april 2012

Creme brulee

Igår vart det min underbara pappas födelsedag
Och det måste ju såklart firas
Så var ju bara att försöka sig på att göra en utav hans favorit efterrätter (och svägerskan)
Så när de väl listat ut vad dom skulle få så vart det väldigt glada miner =)

Recept
ca 5 portioner

6 st äggulor
2 dl vispgrädde
3 dl mjölk
80 g strösocker
1 st vaniljstång

Till karamellisering:
2 msk farinsocker
2 msk strösocker

Sätt ugnen på 180C 
Dela vaniljstången och skrapa ur den med lite av strösockret ner i en kastrull
Lägg även i vaniljstången i kastrullen
Tillsätt grädden och mjölken och värm upp
Blanda äggulorna med resten av sockret och vispa lätt
(här har jag inte tagit bort "navelsträngen" från ägget, men det gjorde jag såklart efter bilden vart tagen=)
Häll sedan över gräddblandningen och fortsätt vispa tills allt blandat sig
Smöra formarna, tag bort vaniljstången och häll upp blandningen 
Ställ dem i en långpanna som ni fyller upp med hett vatten till halva höjden på formarna
Grädda i nedre delen i ca 40 min eller tills dem har stelnat

Tag ut formarna och låt dem svalna
Sätt ugnen på 250C grillvärme

Strö farinsocker och strösocker över formarna

Gratinera formarna tills de får en gyllenbrun knäckig yta, ca 10min
(eller bränn av med en gasbrännare)
Sen är det bara att njuta
Herre vilken underbart god lite sak
Första gången jag gjorde den, men absolut inte sista!








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar