måndag 13 maj 2013

White chocolate chip cookies

Ni vet känslan när man ibland bara vill pausa tiden?
Lite den känslan får man när man äter dessa kakor
(om man älskar kakor lika mycket som mig vill säga =)
De smakar nästan som de kakorna de säljer på Subway
Har ni inte testat dem, så spring och köp redan idag!
Nästa gång skall jag testa att blanda i lite macadamianötter, hade nog suttit fint

Bakade dessa vita drömkakor i lördags och fick tummen upp av hela familjen 

Recept
ca 15-20st

150 g smör
3 1/2 dl socker
2 msk sirap
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
1 äggula
4 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
150-200 g hackad vit choklad

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret, blanda socker sirap och vaniljsocker
Tillsätt även ägget och äggulan och rör ihop smeten 


Blanda vetemjöl, bikarbonat och salt i en separat skål och häll sedan 
ner blandningen i smörblandningen
Rör ihop tills det är blandat, men inte för länge
Rör i den hackade chokladen
Rulla sedan bollar av degen, som du sen plattar till på en plåt
Grädda i ca 10 min (lite beroende på storlek)


Låt kakorna svalna på ett galler eller bakplåtspapper


Redo att avnjutas =)
Bjöd min brorson på en kaka då han verkligen älskar kakor


Dem gick hem även hos han vill jag lova 
Första plåten med kakor blev lite väl stora, men vad gör det =)






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar