måndag 13 augusti 2012

Passion & vit chokladmoussetårta

Denna tårta gjorde jag också till min brorsons 1-års kalas
Detta var nog min favorit av de två tårtorna
Är egentligen inte jätte förtjust i tårtor, men älskar passionsfrukt och denna tårta blev faktiskt riktigt god
Skall göra en annan botten till nästa gång bara, hade kakao i denna och jag personligen hade nog gillat om det var en mer neutral botten
Men kan varmt rekommendera mousserna =)

Recept

Botten
400 g mandelmassa
4 st ägg
4 msk kakao

Vit chokladmousse
150 g vit choklad
3 dl vispgrädde
4 st äggulor

Passionsmousse
1 dl köpt passionsfruktjuice
3 passionsfrukter
0,5 dl socker
2 dl vispgrädde
2,5 gelatinblad

Passionsspegel
2 passionsfrukter
1 dl passionsjuice
1,5 dl gelatinblad

Botten: Riv mandelmassan grovt, tillsätt äggen och sist kakao´n. 
Häll smeten i en smord form med löstagbar botten. Bred ut den ordentligt, ända ut till kanten.
Grädda på 175 grader i ca 20 minuter. Låt botten sitta kvar i formen.
Vit chokladmousse: Smält chokladen i vattenbad, rör tills den är helt slät, låt svalna något.
Vispa grädden, rör ner den i chokladen. Tillsätt äggulorna, en i taget under omrörning.
Häll smeten över mandelbotten och ställ den i frysen medans du gör passionsmoussen
Passionsmousse: Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Gröp ut frukterna och sila av så att man bara får kvar saften. Sjud saften tillsammans med juicen och sockret. Rör ner gelatinbladen så att de smälter.
Ta av från värmen och låt den svalna. Under tiden vispar du grädden.
När juiceblandningen är kall så vänd ner den i grädden. Häll gräddblandningen på den kalla chokladmoussen och ställ in i frysen en stund.

Spegel: Blötlägg gelatinet. Sjud juicen och lägg i bladen så att de smälter.
Gröp ut frukterna och blanda i. Låt svalna ordentligt och häll blandningen på moussen.
Ställ sedan kakan i kylen så att det stelnar.


Jag smälte lite extra vit choklad som jag gjorde chokladflarn av
Satte sedan dem runt tårtan för att den skulle se lite finare ut


Både fin och god =)


Gjorde även bokstäverna i choklad, och det uppskattades av alla barn (och vuxna) =)

Jag dubblade recepten på mousserna och det blev perfekt till två tårtor (form ca 20-22cm)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar