måndag 7 maj 2012

Kolasnittar

Denna vecka blir det besök hos både min nageltjej och frisör
Då båda gör mig fin och lycklig är det ju roligt att ge något tillbaka
Så idag har jag bakat lite småkakor och biscotti som jag tänkte ta med mig
Min frisör har nämligen alltid ett kakfat till kunderna, så tänkte att jag kunde fylla på det lite =)
Och min nageltjej sa sist att hon älskar hembakat, så får väl se om hon tar med det hem eller bjuder sina kunder

Recept
100 g mjukt smör
1 dl strösocker
2 msk ljus sirap
2.25 dl vetemjöl
0.5 tsk bikarbonat
1 tsk vaniljsocker 
1 tsk malen ingefära
(jag glömde dock ingefäran, men funkade ändå=)

Vispa smör, strösocker och sirap krämigt
Blanda vetemjöl, bikarbonat, vaniljsocker och malen ingefära och vänd ner det i smeten 
Dela degen och rulla ut till två längder
Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper och platta till dem lite, räffla med en gaffel
Grädda längderna gyllene i mitten av ugnen på 175C och i 12-15min
Låt dem svalna en aning och skär sedan längderna på snedden, låt kolasnittarna svalna på plåten
Har nog inte bakat kolasnittar sen jag vart riktigt liten
Men vart ju helt okej
Nu hoppas jag bara Åsa (frisör) och Carro (naglar) blir glada för dessa =)

Recept lånat här


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar