lördag 12 maj 2012

Morotskaka

Denna lilla vit/orangea sak hade jag med till jobbet i veckan
Jag som aldrig bakat det innan, och provsmakat den hade jag inte heller gjort blev bra nervös när en kollega säger:
Jag åt en morotskaka en gång som inte alls var god, besk och konstig...
Tack för den!
Var ju bara att hålla tummarna att min smakade bättre
Och det gjorde den =)

Recept
2 st ägg
3 dl strösocker
3 dl rivna morötter
1 dl rapsolja
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel 
1 tsk salt
3 dl vetemjöl

Glasyr
50 gram smör (mjukt)
100 g philadelphiaost
2 dl florsoker
1 msk citronsaft (ca)
(jag dubblade detta recept)

Vispa ägg och socker poröst
Tillsätt de rivna morötterna och rapsoljan. 
Blanda bakpulver, bikarbonat, kanel och salt med mjölet och rör ner i smeten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i ca 60 min i 175C
Rör alla ingredienser till glasyren till en jämn smet
Bred den över den kallnande kakan
Jag delade kakan och la lite glasyr emellan, man kan ju aldrig få för mycket glasyr =)
Redo för att bli uppäten
Den tog slut väldigt väldigt fort, så det får man väl se som ett gott betyg
Så detta recept kan jag verkligen rekommendera 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar