tisdag 24 april 2012

Kärleksmums

Mina kära jobbarkompisar tyckte att det var längesen jag bakade till dem nu
Sist jag bakade, klagade de över att jag göder dem 
Men idag tyckte dom att de blivit smala och önskade sig något gott tills i morgon
Önskemålet blev kärleksmums så det var bara att sätta igång och börja baka när man kom hem

Recept

150 g smör
1 1/2 dl mjölk
3 ägg 
3 dl socker
1 msk vaniljsocker 
3/4 dl kakao
2 tsk bakpulver
4 dl vetemjöl

Glasyr
2 dl vispgrädde
2 msk espressokaffe
200 g mörk choklad
2 dl kokosflingor


Sätt ugnen på 175C
Smörj och bröa en långpanna (ca 30x40cm) eller lägg i ett bakplåtspapper
Smält smöret, häll i mjölken och låt det svalna
Vispa ägg och socker poröst
Sikta ner vaniljsocker, kakao, bakpulver och mjöl genom en sil
Tillsätt smör och mjölk och blanda allt till en jämn smet
Häll smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i ca 20 min
Glasyr
Koka upp grädden, häll i espressokaffet och rör i 200g finhackad mörk choklad
Låt glasyren svalna något och bred den över kakan
Strö över kokos och servera i rutor


Får hoppas dom blir glada i morgon =)

(Jag hackade även lite choklad och stödde över kakan innan jag ställde in den i ugnen. Sen dubblade jag även glasyren... Som min bror säger: Det kan aldrig bli för mycket choklad =)





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar