söndag 17 juni 2012

Pensionärskaka

I måndags när Sverige skulle spela sin första Em match så blev det självklart en dag i köket
Spenderade större delen av söndagen med att baka Sverigekakor =)
Men då frysen näst intill är full med godsaker, så blev det till att ta med detta till jobbet för att peppa alla kunder
Först ut blev denna pensionärskaka som den kallas 

Recept
3 ägg
3 dl socker
1 dl kokande vatten
3 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver

Fyllning
125 gr smör
1,5 dl mjölk
2 msk vaniljsocker (OBS! använd ej vanilinsocker, det blir en besk smak utav det)

Vispa ägg och socker poröst, häll i kokande vatten, mjöl, och bakpulver.
Rör ihop och häll i i en smord bröad form (jag använder kokos ist för ströbröd då jag tycker det smakar mycket godare).
Grädde i 200 grader i 40min. Låt sedan kakan svalna något.
Smält smöret och häll i mjölken, stormkoka i 2 min. Ta av från värmen och vispa i vanijlsockret.
Dela kakan på mitten och fördela vaniljmjölken, lägg ihop delarna igen och låt svalna i rumstemperatur.

Jag tog delade på smeten i två bunkar, hällde gul karamellfärg i den ena och blå i den andra
Så här såg den ut när jag delade den =)
Sverigekaka helt enkelt!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar