torsdag 26 april 2012

Kladdkaka Black & White

Eftermiddagen har spenderats i köket
Provade dock aldrig min alligator till dagens bak, får kanske bli till helgen
För i morgon vankas det middag hos goda vänner och jag tänkte stå för efterrätten
Frågade om önskemål och fick till svar: Kokosbollar eller vad som helst med choklad
Inte mig emot =)

Så blev både kokosbollar och kladdkaka
(kunde dock inte bestämma mig för vit eller mörk kladdkaka så fick bli en duokaka

Recept kladdkaka
2 ägg
2,5 dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
100 g smör
1 dl mjöl
1/2 tsk salt

Smält smöret. Vispa ägg och socker poröst. Blanda (försiktigt) samman med mjöl, kakao, vaniljsocker och smör

Recept vit kladdkaka
2 ägg
2 dl socker
100 g smör
100 g vit choklad
2,5 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret och rör ner chokladen och därefter äggsmeten.
Rör (försiktigt) ner mjöl och vaniljsocker.

Jag gjorde hel sats av båda kakorna, så gjorde en kaka och ett par muffins
Först i med den bruna kakan (toppade även med lite chokladlinser)
Sen är det bara att hälla på den vita kakan och in i ugnen i ca 15-20min på 175C
Vit och mörk choklad... Kan inte bli fel och det blev det inte heller =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar